Young couple frighting the flu as they both lie in bed

Petters tips mot vinterforkjølelse!

Ja, takk, vi tar gjerne imot tips mot forkjølelse fra en som blir så skjeldent syk som Petter Northug!

Nå er vi her igjen, tiden på året hvor forkjølelsen har sin høysesong. Vi hoster og harker, fryser og har lite energi. En som skjeldent blir syk er Petter Northug. Derfor lytter vi med store ører når han deler noen av sine triks du kan bruke når du kjenner forkjølesen melde sin ankomst.

iStock_000073820447_Double

Gardermoen 8 April 2015 Bilder av Petter Northug JR Her i hans nye løpekolleksjon

Så Petter, blir du aldri forkjølet?

-Jeg blir heldigvis veldig skjeldent syk, og det tror det handler mye om at jeg er flink til å få i meg nok og riktig næring gjennom året. Likevel kan jeg ikke styre alt. Og når halve Norge ser ut til å bli forkjøla på samme tid, hender det at jeg også blir smittet.

Hva er dine tips når du begynner å kjenne sår hals og dårlig form?

-Når jeg kjenner at jeg begynner å brygge på noe, så spiser jeg gjerne noen hele hvitløsfedd. Hvitløk er helt gull. Tar som oftest knekken på det meste.

Når jeg kjenner at jeg begynner å brygge på noe, spiser jeg gjerne noen hele hvitløksfedd!

-Jeg drikker også rød solhatt og passer på å drikke mye vann gjennom dagen.

Garlic on the wooden background

Petters lege, Are Løseth har sine triks for å unngå forkjølelse i sesongen vi er inne i.

-Jeg spiser en til to hele paprika hver dag! Paprika inneholder mye c-vitamin og er dermed en effektiv måte å få i seg c-vitaminen på.

Det er i det siste vært omstridt hvor stor effekt kunstig c-vitamin har på kroppen. Rød paprika inneholder hele 140 mg c-vitamin pr. 100 g og inneholder dermed mye mer c-vitamin enn appelsin, som til sammenlikning inneholder ca. 50 mg c-vitamin pr. 100 g.

Skal vi tro legen, er det helt normalt å bytte ut et eple til fordel for en paprika. Kanskje ikke for alle sier vi. Men tør du å la være å prøve?

iStock_000080657417_Double

 

Tips til deg som vil unngå vinterforkjølelsen:

Hold deg varm: I overgangen fra høst til vinter er det ekstra viktig å holde seg varm. Det er ofte store temperaturforskjeller inne og ute på denne tiden, så husk å ta med lue, hansker og sokker som dekker anklene.

Hold deg tørr: Skift rett etter treningn. Unngå å gå i vått treningstøy. Ta med deg ekstra skift på trening selv om det bare er en kort biltur hjem. Bruk ull innerst mot huden ute på tur. Husk også å ta med ekstra trøye i sekken du kan skifte til før matpausen.

Drikk vann: Vann virker rensende og skyller ut uønskede stoffer i kroppen. Kroppen bruker også mye mer væske enn ellers når den bekjemper en forkjølelse.

Sov nok: Lite søvn øker sjansen for å bli forkjølet. Når du er uthvilt og fått nok søvn, har du større sjanse for å stå imot infeksjoner. Prøv derfor å få minimum 6-7 timer søvn hver natt.

Spis fargerik mat: På denne tiden av året er det mye kos og god mat som står i fokus. Pass likevel på å få i deg de næringsstoffene kroppen trenger. En enkel huskeregel er å prøve å få i seg nok fargerik mat i løpet av dagen.

Stress ned: Imunforsvaret vårt blir svekket i perioder med mye stress. Vær derfor lur og sett av litt ekstra tid i disse hektiske periodene til å roe ned og hente deg inn.

 

Tea and lemon

Har forkjølelsen allerede meldt sin annkomst, er det likevel lurt å følge tipsene over. I tillegg kan du drikke sitronvann eller te med honning. Det vil lindre sår forkjølelseshals.

Malene Rydjord Ausland

Malene Rydjord Ausland