bygg-og-havregryn-grot-med-vanilje-og-friske-ber_2

Petter tipser: Sunne frokosttips

Dagen min starter alltid med frokost. Frokosten er viktig grunnlag for resten av dagen. Her får jeg alltid i meg sunn og næringsrik mat som kroppen kan benytte til treningsøktene senere på dagen. Jeg starter nesten alltid dagen med en bolle gryn etterfulgt av brødmat. Fordi jeg trener mye, trenger jeg også mye næring og derfor er frokosten helt essensiell.

Gardermoen 8 April 2015 Bilder av Petter Northug JR Her i hans nye løpekolleksjon

Er du ikke like glad i gryn og brød som meg, så har jeg noen veldig gode alternative frokosttips.

Egg er supert. Rikelig på viktig næring, samtidig som det kan brukes til alt fra kokte egg til eggerøre, omelett og stekte egg. Kombiner egg med grønnsaker og skinke, så har du en fullverdig frokost.

egg_toast_spinat_72040916x9

Sprøtt 026_2

Knekkebrød av den sunne varianten er også veldig bra. Lag dem gjerne selv av nøtter og frø og topp dem med kjøttpålegg, avokado, ost og grønnsaker.

En av mine store favoritter er yoghurt. Jeg spiser det som oftest til kvelds, men er du av typen som liker det litt søtt om morgenen, så spis yoghurt. Unngå de søte typene og topp heller yoghurten med hjemmelaget granola og bær.

banangranola4_2

Hvis du ikke trener så mye som meg er det ikke sikkert du trenger å spise like mye til frokost. Men aldri dropp frokosten. Du får i gang kroppen og du unngår fellene du kan trå i ved å spise mange usunne mellommåltider.

 

Petter Northug jr.

Petter Northug

Petter Northug